מילון ערכים בקבלה
כולל פירוש המילות מתלמוד עשר הספירות (שזה תוכן הספר אבן ספיר) ואור הבהיר (מילון מושגים לספר עץ החיים עם הפירוש פנים מאירות ופנים מסבירות - המהדורה המוקדמת של תלמוד עשר הספירות).
מיוחד | א | ב | ג | ד | ה | ו | ז | ח | ט | י | כ | ל | מ | נ | ס | ע | פ | צ | ק | ר | ש | ת | הכל
נ |
---|
נ' שערי בינהקה) נ' שערי בינה: | |
נ"א יום וחצינב) נ"א יום וחצי: | |
נאצליםהספירות והפרצופים של עולם האצילות נק' נאצלים. | |
נבראיםהספירות והפרצופים של עולם הבריאה נק' נבראים. | |
נה"י ר"ת נצח הוד יסוד, והמשמעות הוא תמיד על בחי' הסוף דכל פרצוף, כי הראש מכונה חב"ד והתוך חג"ת והסוף נה"י. | |
נה"י דכליםנודע שחסרון נה"י גורם חסרון ג"ר. ויש כאן ב' טעמים, א' מטעם ערך ההפכי בין כלים לאוות, אשר בהכלים העליונים באים מתחילה בפרצוף ואח"כ התחתונים, באופן שג"ר דאורות ונה"י דכלים באים כאחד. וטעם ב' הוא מפני שו"ס העגולים כח"ב דעת חסד גבורה מסתימים בגבורה דבחי"ד כמו גבורה דעקודים. (ע"ע מול"מ) ולפיכך אינם ראויים לג"ר עד התגלות נהי"מ, אשר שם מלכות הממותקת בבחי"ד בסוד חרן וגרון . (ע"ע חרן). באופן אשר נהי"מ הללו המה הכלים האמיתיים המוכשרים לקבלת ג"ר בסוד נפילה וקימה. | |
נה"י דס"ג ונה"י דגלגלתאבהיותם בסוד מילוי לנה"י דגלגלתא (לש"ת) נחשבים לג"ר כלפי הגלגלתא. כלומר, כלפי ש"ת דנה"י דגלגלתא. והטעם, כי במקום שאין זווג דהכאה נבחן שכל הזך יותר הוא חשוב יותר, וא"כ בבה"י שאין שם מקום זווג נבחן נה"י דבחי"ב לג"ר ודבחי"ד לו"ק. | |
נה"י דס"ג שעלה שוב לא ירדשמטרם צמצום ב' היה ענין הקימה מתפשט גם אל הבא בלי הפסק, כלומר בכל עת שרצה. אכן אחר שנתערבו נה"י הפנימיים (ז"א) דא"ק בנה"י דס"ג, דהיינו שצלע התחתון דז"א דא"ק שה"ס בחי"ד, שאב הארתם דבה"י השלימים דס"ג, אז נאמר ואל יבא בכל עת אל הקודש, כי אז עלה אור נה"י דס"ג למעלה מטבור דא"ק, כלומר שנאסף אור הקימה למעלה בסוד אגלאי מלתא למפרע, "ושוב לא ירד" להאיר בכל עת, דהיינו מכאן ולהבא המכונה למטה מטבור והבן. (ע"ע נקבה תסובב גבר). | |
נה"י הפנימייםיורה על בחי' ע"ס דנה"י של פרצוף הראשון הפנימי דאותו פרצוף, דכל פרצוף נחלק על ה"פ געסמ"ב ופרצוף גלגלתא נק' פרצוף הפנימי. | |
נהורא דקיקה"ס ההארה הקטנה המתלבשת בחיצונים ובקלי' כדי לקיימם, בסוד ומלכותו בכל משלה. ומקורה יוצא מיסוד דנוק': פירוש, בהיות ההזדככות מסבת הכאות או"פ שה"ס ביטול אחורי אמא באו"מ אז יוצא טפת זרע ממוחין. כלומר, שמסך דבחי"ד העומד בטבור מזדכך עד השורש לכתר, ומשם מקבלת חיות מחדש רק לג' בחי' משום דבחי' אחרונה אובדת רשימתה שה"ס נפש החופפת, ורק אותם שיש להם רשימות עומדים בהכתר לתחיה. (ע"ע ע"ב). | |
נהירוצה) מהו נהירו. | |
נהירו דקיקסה) נהירו דקיק: | |
נהירו ונציצו דנהרא דנפיק מעדןצו) מהו נהירו ונציצו דנהרא דנפיק מעדן. | |
נהרנח) נהר: | |
נהר יוצא מעדןנט) נהר יוצא מעדן: | |
נהר יוצא מעדןצז) מהו נהר יוצא מעדן. | |
נו"ה א' הם באחורפו) מהם נו"ה א' הם באחור. | |
נו"ה הם א' בראש הנוקבאפז) מהו נו"ה הם א' בראש הנוקבא. | |
נו"ה לבר מגופאקג) נו"ה לבר מגופא: | |
נו"ה נעשין א' בנוקבאפח) מהם נו"ה נעשין א' בנוקבא. | |
נוגעלח) נוגע (תע"ס ח"א פ"ב או"פ ה'): אם שינוי צורתה של המדרגה מן השורש אינו ניכר כל כך עד להפרידה מהשורש, נבחנת שהיא "נוגע" בשורש. והוא הדבר בין מדרגה לחברתה. | |
נוגעכל כמה שהמסך שבהאחד משונה מבחבירו נבחן אשר בשיעור ומדת השינוי כן הוא מדת התרחקותו מחבירו ואינו יכול לנגוע בו. ומזה תבין כשנאמר שנוגע בו, הרי שהמסכים שוים זה לזה באיזה בחינה, וע"כ נבחן שבבחי' ההיא שמשתוים נמצאים נוגעים זה בזה, ואין זה דביקות, משום שבשאר הבחינות נמצאים משונים זה מזה. (ע"ע ברד). | |
נופליםס) נופלים: | |
נוצריםהספירות והפרצופים של עולם היצירה נק' נוצרים. | |
נוק' מלכותז"ת, יען שיש בהם דין ורחמים שהם או"ח ואו"י. כי בחי' עצמו רחמים ובחי' מלכותשבכל אחד מהם הוא דין, (ש"ה פ"ז ע"ח). | |
נוקב (ועובר) (ש"א ע"ב ע"ח) פירושן שהעליון משפיע להתחתונים רק ו"ק בחסרון ג"ר, ואז נה"י דעליון בבחי' נקב ולא בבחי' חלון, וע"כ מכונה הארתו בשם נוקב ועובר או נוקב ומתלבש (ע"ע נקב). | |
נוקבא בתכלית גידולהצ) מהי נוקבא בתכלית גידולה. | |
נוקבא בתכלית מיעוטהצא) מהי נוקבא בתכלית מיעוטה. | |
נוקבא דז"אהוא המלכות דאצילות המלבשת להז"א ז"תשלו בסוד נקבה תסובב גבר הויה דב"ןשקדמה להויה דמ"ה בא"ק ה"ס תפילין דר"ת וה"ס נקבה תסובב גבר. | |
נוקבא דפרדשקאסד) נוקבא דפרדשקא: | |
נוקבא לעולם היא אחור דז"אפט) מהו נוקבא לעולם היא אחור דז"א. | |
נוקבא נפרדתלח) נוקבא נפרדת: | |
נוקבא נקראת ד'קעו) מהי נוקבא נקראת ד'. | |
נוקבא צריכה להיות כאו"אקעז) מהי נוקבא צריכה להיות כאו"א. | |
נוקבא שבגופוה"ס קו שמאל שבפרצוף, שמקורו מסוד עליית המלכות דא"ק לנקבי עינים, שבדרך עלייתה נתכללה בכל ספירה וספירה עד החכמה, וכמו קו ממטה למעלה, וכללות המלכיות אלו יחד נקראות נוק' שבגופו. | |
נחקקהסא) נחקקה: | |
נחש. נחש הנחושת נחושת. (ע"ע זהב כסף נחושת) (ע"ע מטה הנהפך לנחש) | |
נייחין ברישא ותקיפין בסיפאצב) מהם נייחין ברישא ותקיפין בסיפא. | |
נימא הי"גסה) נימא הי"ג: | |
ניצוץ בורא ניצוץ נברא(ע"ע תוהו ובוהו) גם דע שהאו"י מכונה תמיד בשם אורות, והאו"ח מכונים בשם ניצוצין. (עי' שמרשב"י) כדברי האריז"ל. אמנם ג"ז מתאים עם הנ"ל, כי האו"י ה"ס אור הסתכלות והאור חוזר ה"ס אור המציץ. האו"י הוא שהעליון מסתכל בתחתון, והאו"ח הוא הצצה דתחתון בהעליון. | |
ניצוץ נבראסז) ניצוץ נברא (ח"ג פ"ה אות ה'): | |
ניצוץ קטןסח) ניצוץ קטן (ח"ג פ"ה אות ה'): | |
ניצוצא דקרדנותאיט) ניצוצא דקרדנותא: עי' תשובה ד' (בוצינא דקורדנותא). | |
ניצוצותמו) ניצוצות (ח"ד פ"ג סעיף י'): | |
ניצוצות הנופליםמז) ניצוצות הנופלים (ח"ד פ"ג סעיף י"א): | |
ניצוצות שלא נתבררוסז) ניצוצות שלא נתבררו: | |
ניצוצי אורההאו"ח כשהוא בלבדו בלי האו"י מכונה בשם ניצוצין או נצצין ניצוצות אורה, ועם האו"י נק' עצמות ממשות: כמ"ש בע"ח ש"ג פ"ב על מלכות דא"ק. וז"ל: ואין הכונה ח"ו עליה עצמה רק על הארת ז"ת שבה המתלבשים בי"ס דאצילות, אך עצמותממשותהז"ת שלה נשארו למעלה במקומו רק ניצוציאורםהם היורדים להתלבש באצילות ע"ש. | |
ניצוציןסב) ניצוצין: | |
ניצוציןהוא מלשון מציץ מן החרכים, הציץ ומת. אשר מסבת המסתכלים למעלה מדרגתם נותנים כח לס"א האוהבת להסתכל בארובות, והוא רוצה להתאחז ולהסתכל במקום קדוש, וע"ז אמרו ז"ל גמלא אתי למבעי קרנא אודנין דהוי ליה חתכו מיניה. ומאי דחתכי מניה נק' ניצוצין מלשון התפעלות ע"י שהציץ. (ע"ע ברד ע"ע תוהו ובוהו). | |