מילון ערכים בקבלה
כולל פירוש המילות מתלמוד עשר הספירות (שזה תוכן הספר אבן ספיר) ואור הבהיר (מילון מושגים לספר עץ החיים עם הפירוש פנים מאירות ופנים מסבירות - המהדורה המוקדמת של תלמוד עשר הספירות).
מיוחד | א | ב | ג | ד | ה | ו | ז | ח | ט | י | כ | ל | מ | נ | ס | ע | פ | צ | ק | ר | ש | ת | הכל
ט |
---|
ט' אחוריםסב) מהם ט' אחורים. | |
ט' ראשונות דנוק' המלכות היא נקודה א' מי"ס שצריכים להמצא בה, ונקודה זו ה"ס כתר מלכות. | |
ט' תיקוני דיקנא דז"אסא) מהם ט' תיקוני דיקנא דז"א. | |
ט"ז ספירות עליונות תחום שבתקט) מהן ט"ז ספירות עליונות תחום שבת. | |
ט"ס המקוריותמג) ט"ס המקוריות: | |
ט"ת דתוספות דרחלסג) מהן ט"ת דתוספות דרחל. | |
טבורלא) טבור (ח"ד פ"א סעיף ח'): | |
טבור הוא בחי' פה דראש הא' דב"ן דאותו פרצוף, ובחי' סיום רגלין לע"ב וס"ג דאותו פרצוף, הטבור נבחן למלכות דמלכות דכללות הפרצוף, כי הראש נבחן לט"ס ראשונות ופה למלכות, ואח"כ מתפשט המלכות לע"ס דידה עד למלכות דמלכות, ושם נעשה הסתכלות ב" ומלכות דמלכות הזאת נקראת טבור, ( ועי' בפמ"ס דף ס"ח ד"ה ונודע). | |
טבור ה"ס פה דעובר שמשם כל מזונותיו, כי נוטל דרך שם התמצית הנקי מכל מה שאמא אוכלת ושותה, וע"כ אין באכילתו שום פסולת, כי שם ה"ס עלמא דאתי ששמה מקום האור הגנוז שאדם מסתכל בו מסוף העולם עד סופו, כמ"ש ז"ל באור דמע"ב, כי ראה שאין העולם כדאי להשתמש בו עמד וגנזו לצדיקים לעולם הבא. | |
טבורא דלבאסד) טבורא דלבא: | |
טוב ורע ובינוני(ע"ח ש"ג פ"ב) היינו חסד ודין ורחמים (בינוני ה"ס ישסו"ת דא"ק) . | |
טוחנות מ"ן לצדיקיםמ) טוחנות מ"ן לצדיקים: | |
טורנא בסימא יאילט) טורנא בסימא יאי: | |
טיפת האודםה"ס ה' גבורות. | |
טיפת הלובןה"ס ה' חסדים. | |
טלמא) טל: | |
טל טלליםמלשון תל תלתלים, שפירושו מלה"כ תל עולם לא יבנה, וע"כ יורה ענין טל על דבר בלתי מובן, ובזה תבין הכתוב שראשי נמלא טל קווצתי רסיסי לילה. | |
טלא דבדולחאמב) טלא דבדולחא: | |
טלטול ברה"רלד) טלטול ברה"ר: | |
טנת"א ד' בחי' אלו של טנת"א הם בצורת אותיות ג"כ, (ע"ח ש"ה פ"ה ), דהיינו אותיות מצויירות מעגולים וטעמים, או מנקודות, או בצורת תגין, או אותיות פשוטות. | |
טנת"א אע"פ שב' הסתכלויות נכללים בהסת"א שה"ס משה משה יעקב יעקב, (ע"ע ו"ק) מ"מ הטעמים שה"ס הראש ועיקר הכל דהיינו הקריאה דמשה משה שה"ס או"ח העולה, הנה הוא לבדו נגמר בהסתכלות הזאת שאינו מספיק רק לכלים של ראש, משא"כ הסתכלות הנק' יעקב יעקב לא נגמר כאן אלא לאחר זה בסוד הסתכלות ב', כי שם נתפרש שגם האו"ח היורד (ע"ע או"ח העולה או"ח היורד ) אינו הסתלקות רק התלבשות אמיתי, דע"כ הסת"א נק' טעמים שה"ס עיקר הכל כנ"ל. | |
טעמיםלב) טעמים (ח"ד פ"ג סעיף י"א): | |
טעמיםכל ראש שהמסך משמש בו רק מלמטה, דהיינו בבחי' הסת"א מכונה בשם טעמים או כתר . | |
טעמים ג' בחי' הם: טעמים שממעל האותיות טעמים שבתוך האותיות וטעמים שמתחת האותיות. העליונים מכונים בשם אורות דאזן, האמצעים מכונים בשם אורות דחוטם. התחתונים מכונים בשם אורות דפה. | |
טעמים ונקודותמתחלקים לג' חלקים: ממעל האותיות בתוך האותיות ומתחת האותיות, ( ע"ח ש"ה פ"א) | |
טפהנה) טפה: | |
טפה המגדלת הולדמח) טפה המגדלת הולד: | |
טפה טפיים אמרו איו טפה יורדת מלמעלה אלא אם כן טפיים עולים מלמטה, והסוד כמו בראש מקוה שהאור ה"ס י' והכלי המוכנת היא בסוד ה', והם סוד ב' טפות אשר עליהם שורה הראש בסוד ו עש"ה, שהראש הזה ה"ס טפה היורדת מלמעלה בסבת יההעולים וממשיכין אותו. או בסוד עיר ומגדל שהם טפיים העולים, וראשו ה"ס טפה היורדת בסוד וירד ה' לראות וכו'. | |
טפות או"אמג) טפות או"א: | |
טפות כלים חיצוניםקי) מהן טפות כלים חיצונים. | |
טפות כלים פנימיםקיא) מהן טפות כלים פנימים. | |
טפיים מלמטהמד) טפיים מלמטה: | |
טפין נמשכין מחו"בסב) מהן טפין נמשכין מחו"ב. | |
טפלח) טפל: | |
טפת אודםנו) טפת אודם: | |
טפת אודם ה' אותיות מנצפ"ך כפולות נק' טפת אודם, שבהם מצטייר טפת חומר דאבא. | |
טפת ההולדהמד) טפת ההולדה: | |
טפת לובןנז) טפת לובן: | |
טרם ואח"ככ) טרם ואח"כ (תע"ס ח"א הסת"פ ל"ד): כשמדברים מיחסי סיבה ומסובב של הנאצלים, מבטאים הסיבה במלה "טרם", ואת מסובב הסיבה ההיא מבטאים במלה אח"כ. עי' אות ט"ז. | |